FANDOM

Канада
Canada
076. Kanada 250px-Coat of arms of Canada
Canada (orthographic projection)
Podrobnaya-karta-kanady
Дата незалежності 1 липня 1867 (Конст. акт 1867 р.)

17 квітня 1982 (Канадський акт)

Офіційна мова англійська мова,

французька мова

Столиця Оттава
Найбільші міста Торонто
Форма правління Конституційна монархія
Прем’єр-міністр Джастін Трюдо
Держ. Релігія католики, протестанти
Територія 9 984 670 км²
Населення 36,29 мільйона (2016) осіб
Валюта Канадський долар
Часовий пояс (UTC-3,5 — 8)
Телефонний код +1
Домен .ca

Кана́да — країна, що займає північну частину Північної Америки та майже половину площі континенту, простягаючись від Атлантичного океану на сході до Тихого океану на заході. Це друга за площею країна світу, що поступається лише Російській федерації.

Історія Редагувати

З давніх часів територію Канади населяли індіанці та ескімоси. Початок XI ст .: на північно-східному узбережжі сучасної Канади (п-ів Лабрадор, o. Ньюфаундленд) вікінги заснували поселення. Кінець XV – початок XVI ст .: експедиції англійців (Дж. Ка-бота), португальців та ін. До берегів Північної Америки. 1534-1535: дослідження земель близько затоки Святого Лаврентія і вздовж річки Святого Лавpeнтія експедиціями французького навігатора Ж. Картьє. 1 605: французи заснували поселення Пор-Руяль на узбережжі затоки Фанді. 1608: заснування поселення Квебек. Тисяча шістсот двадцять три: підстава перших англійських поселень. +1642: Французи заснували місто Монреаль, який став контролювати торгівлю хутром в колонії. Друга половина XVII ст .: боротьба за панування між Великобританією і Францією. +1663: Встановлення в Канаді французької королівської адміністрації. 1713: за умовами Утрехтського угоди Франція передає англійцям землі навколо Гудзонової затоки, частина Ньюфаундленду і Акадію, що стала Новою Шотландією. 1756-1763: під час Семирічної війни в Європі на території Канади йшли запеклі військові дії між англійцями і французами. За Паризьким договором (тисячі сімсот шістьдесят три) Канада стала британським володінням. 1 783: масове переселення із США до Канади лоялістів -протівніков незалежності США. Вони утворили окрему колонію Нью-Брансвік, a також селилися в Квебеку і Нової Шотландії. 1 791: прийняття Конституційного акту, що розділив Канаду на дві частини: Нижня Канада (c переважанням французького населення) і Верхня Канада (c переважанням англійського населення). 1812-1814: англо-амеріканскaя війна, під час якої американці безуспішно намагалися завоювати Канаду. 1820-1830-e: боротьба за реформи під керівництвом У. Л. Макензі – Верхня Канада, Л. Ж. Батькове – Нижня Канада. Реформатори домагалися від англійських властей установи повновладного канадського парламенту, що має контроль над бюджетом і всю повноту законодавчої влади. 1837-1838: повстання у Верхній і Нижній Канаді. 1 840: англійський парламент прийняв Акт o союзі – o возз’єднання Верхньої і Нижньої Канади. Офіційною мовою Канади оголошувався англійська. 1848: французька мова знову набув статусу офіційного. 1849-1859: освіта колоній на тихоокеанському узбережжі: Ванкувер і Британська Колумбія, об’єднаних в 1866 р +1867: Англійський парламент прийняв “АКТ o Британської Північній Америці” проголосив Канаду першим британським домініоном. B складу конфедерації увійшли провінції Онтаріо (колишня Верхня Канада), Квебек (Нижня Канада), Нова Шотландія і Нью-Брансвік. 1870: повстання метисів і індіанців району річки Ред-Рівер під керівництвом Л. Ріел. На цих територіях була заснована нова провінція Мані-тоба. 1871: приєднання до Канаді Британської Колумбії. 1 873: приєднання до Канаді острова Прінс-Едуард. 1896-1911: до влади прийшло ліберальний уряд на чолі c прем’єр-міністром У. Лорье, укрепившее торговельні зв’язки c Великобританією, але в той же час зробити ряд кроків, спрямованих на зміцнення автономії домініону. 1 905: були засновані провінції Саскачеван та Альберта. 1914-1918: участь Канади у Першій світовій війні на боці Антанти. 1921-1930, 1935-1948: правління ліберального уряду У. Л. M. Кінга. 1 926: участь Канади в Імперської конференції, що визнала рівноправність британських домініонів і Великобританії. Тисяча дев’ятсот тридцять один: підтвердження рівних прав домініонів і метрополії Вестмінстерським статутом. 1939: вступ Канади у Другу світову війну на боці Антанти. Тисячу дев’ятсот сорок дев’ять: включення до складу Канади Ньюфаундленду. 1980: на референдум винесено питання o незалежності Квебека. Більшість проголосувала за те, щоб провінція Квебек залишалася у складі Канади. 1982: в Канаді була прийнята нова конституція. 1995: другий референдум про відділення Квебека.

Гімн Редагувати

«О Канадо» («O Canada») — національний гімн Канади, що існує у двох офіційних варіантах: англомовному та франкомовному.

Спочатку гімн написано французькою мовою 1880 року жителями Квебеку: автор — Адольф-Базиль Рутьє, композитор — Калікс Лавальє. У 1906 появився англомовний переклад, а в 1908 — оригінальна англійська версія Роберта Стенліа Вейра, яка не була перекладом французької. Останню версію тричі переглядали, (останній раз 1980-го року), тоді як французьку версію не змінювали. Офіційно затверджена як канадський гімн у 1980 році. 2018-го року слова «у серцях твоїх синів» було офіційно змінено на ґендерно-нейтральні «у всіх наших серцях».

Існують і неофіційні переклади гімну «О Канадо» українською та їншими мовами.

Тексти Редагувати

Англійський текст Французький текст
O Canada!

Our home and native land! True patriot love in all of us command. With glowing hearts we see thee rise, The True North strong and free! From far and wide, O Canada, We stand on guard for thee. God keep our land glorious and free! O Canada, we stand on guard for thee. O Canada, we stand on guard for thee.

Ô Canada!

Terre de nos aïeux, Ton front est ceint de fleurons glorieux! Car ton bras sait porter l'épée, Il sait porter la croix! Ton histoire est une épopée Des plus brillants exploits. Et ta valeur, de foi trempée, Protégera nos foyers et nos droits Protégera nos foyers et nos droits.

Переклад українською Переклад українською
О Канада!

Наш дім і рідна земля! Любов патріотів у всіх наших серцях. З палаючими серцями ми бачимо твій схід, Справжня Північ, сильна і вільна!. Звідусіль, о Канада Ми стаємо на твій захист. Хранитиме Бог нашу країну славною і вільною! О Канада, ми захищаємо тебе О Канада, ми захищаємо тебе!

О Канада!

Земля наших предків На тобі яскравий пояс прекрасних квітів. Нехай рука, що мечем так володіє, І так твердо святий хрест несе Вся історія чия - епопея Найяскравіших подвигів Сповнених мужністю і вірою Захистить наші домівки і права Захистить наші домівки і права